In mijn
leesautobiografie zal je merken dat mijn voorkeur van boeken verandert is
naarmate ik ouder werd. Ik heb dus een relatief grote evolutie gemaakt. Wil je
alles te weten komen over mijn verleden met boeken? Lees dan zeker verder!
Leesevolutie
Waar het allemaal begon
Elke avond lazen
mijn ouders een verhaaltje voor. Zelfs als er een kinderoppas kwam moest ze
eerst een verhaaltje voorlezen, anders wouden ik en mijn broer niet slapen. Ik heb
er als kleuter enorm naar uitgekeken om eindelijk te leren lezen. Eens ik dit
kon, las ik korte verhaaltjes voor aan mijn broer. Ook op familieweekend was
het grote nicht Emilyn die het verhaaltje mocht voorlezen. Ik las voor uit een
boek waar er voor elke dag van het jaar een korte tekstje stond. Het boek had
de titel 365 spoken. De strips van de kleine Suske en Wiske las ik graag. Dit las ik als ontspanning tussen de boekjes die we voor school moesten lezen.Gedichten en G. Stilton
In het lager
vertelde de leerkracht af en toe verhalen voor. Zo heeft de leerkracht van het
derde leerjaar eens De Heksen van Roald Dahl voorgelezen. In het tweede
leerjaar was er een gedichtenvoorstelling, waarbij iedereen een gedichtje vanbuiten
moest leren en dit voorbrengen voor publiek en de jury. Vanaf dan was ik fan
van gedichten. Als we naar de bibliotheek gingen, nam ik minstens één gedichtenboek
mee. Op school werd een soort van boekenbeurs gehouden waar we telkens naartoe
gingen. Toen ik 9 jaar was ontdekte ik daar de boeken van Geronimo Stilton. Doordat
hij woorden op een leuke manier schreef las ik zijn boeken heel graag. Mijn
boekenkast staat nog altijd vol met boeken van Stilton. Ik las toen (en nu nog
altijd) niet graag dikke boeken, maar van de fantasia reeks van Geronimo
Stilton heb ik alle boeken en heb ik ze ook allemaal gelezen.Tijdsnood
Vanaf het
middelbaar las ik nog amper boeken, ik had er geen tijd meer voor door mijn huiswerk
en mijn hobby’s. Enkel als het moest voor een schoolopdracht las ik nog een
boek. Dit waren boeken uit de boekenlijst die we kregen. Deze boeken stonden
mij in het begin niet aan, ik las niet graag boeken zonder prentjes. Maar na
mijn eerste boek dacht ik daar al anders over. Dat boek was Mara van Luc Descamps,
ik heb het gekregen van mijn oma en ze zei me dat je helemaal opgaat in het
verhaal waardoor de prentjes helemaal niet nodig zijn. En dat je, doordat er
geen tekeningen in staan, zelf het personage kan fantaseren zoals jij dat wilt.
De opdrachten voor school waarbij we
voor de klas ons boek moesten voorstellen, vond ik niet leuk. Daarentegen de
opdrachten waarbij we het boek op een creatieve manier moesten verwerken deed
ik veel liever.
Vandaag de dag
Tijdens het
schooljaar heb ik nu helemaal geen tijd meer om boeken te lezen. Ik lees alleen
nog boeken voor schoolopdrachten. Tenzij ik ziek ben dan heb ik vaak niets
anders te doen en dan lees ik soms wel eens een boek. Deze vakantie gingen we
op reis, maar moesten daarvoor lang op het vliegtuig zitten en ook veel uren op
een bus doorbrengen dus stelde mijn mama voor om boeken te gaan halen in de bibliotheek.
Zij heeft mij toen geholpen bij het kiezen en uiteindelijk was het boek zo
spannend dat ik, tijdens de 8 uur dat we op de bus zaten, het hele boek heb
uitgelezen.
Literaire smaak
Ik lees
graag verhalen over liefde, vriendschap, drama of avontuur. Thrillers zal ik
niet snel lezen. Vroeger las ik graag fictie, Geronimo Stilton zat vol fictie.
Mijn smaak is nu verandert, fictie vind ik helemaal niet leuk om te lezen. Nu
lees ik liever een boek met een goed verhaal dan met allemaal gefantaseerde
wezens.
Houding
tegenover literatuur
Verbanden leggen
De genres die ik graag lees komen overeen met de films die ik graag zie. Ik kijk het
liefst een romantische film, maar een avontuur of actie film zie ik ook wel
eens graag. Thriller of horror kijk ik helemaal niet graag. Als er een film is
van een boek zal ik eerder de film bekijken dan het boek. Zo heb ik If I stay,
The fault in our stars en The hunger games allemaal eerst gezien en achteraf
het boek gelezen van If I stay en Het weefgetouw in onze sterren.
Mijn verwachtingen
Ik ga eerder
een sport doen of afspreken met mijn vriendinnen dan dat ik een boek zal lezen.
De krant zal ik af en toe wel eens lezen als ik niets te doen heb of als ik op
zoek moet naar een artikel voor school. Ik ga tijdens het schooljaar niet veel
tijd hebben om boeken te lezen dus ga ik dit ook niet doen. Mijn schoolvakanties
zijn vaak volgepropt met afspraakjes met vrienden dus van lezen komt niet veel
in huis. Voor mijn leesportfolio ga ik wel een extra inspanning doen om de boeken
te lezen.
Terugkoppeling
aan test leesprofiel
Vergelijking met leesprofiel
Het leesprofiel
dat ik uitkwam klopt helemaal met hoe ik mezelf zie als lezer. Ik lees
inderdaad liever een goed verhaal waarin ik me kan inleven. In mijn leesprofiel
staat ook dat ik niet graag dikke boeken lees wat volledig klopt. Overigens doe ik liever
een creatieve opdracht dan een analyse over alle verhaalaspecten van het boek. Lezen is voor mij geen dagelijkse bezigheid, omwille van mijn huiswerk en mijn hobby's, zeker fictie lees ik niet graag. Ik lees uiteraard
alleen boeken in mijn moedertaal tenzij het moet voor school natuurlijk. Alle dingen die in mijn leesprofiel staan over mijn leesgedragkloppen. Mijn
leesgedrag is dus perfect beschreven in mijn leesprofiel!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten