Leesautobiografie

In mijn leesautobiografie zal je merken dat mijn voorkeur van boeken verandert is naarmate ik ouder werd. Ik heb dus een relatief grote evolutie gemaakt. Wil je alles te weten komen over mijn verleden met boeken? Lees dan zeker verder!

Leesevolutie

Waar het allemaal begon
Elke avond lazen mijn ouders een verhaaltje voor. Zelfs als er een kinderoppas kwam moest ze eerst een verhaaltje voorlezen, anders wouden ik en mijn broer niet slapen. Ik heb er als kleuter enorm naar uitgekeken om eindelijk te leren lezen. Eens ik dit kon, las ik korte verhaaltjes voor aan mijn broer. Ook op familieweekend was het grote nicht Emilyn die het verhaaltje mocht voorlezen. Ik las voor uit een boek waar er voor elke dag van het jaar een korte tekstje stond. Het boek had de titel 365 spoken. De strips van de kleine Suske en Wiske las ik graag. Dit las ik als ontspanning tussen de boekjes die we voor school moesten lezen.







                                                       Gedichten en G. Stilton
In het lager vertelde de leerkracht af en toe verhalen voor. Zo heeft de leerkracht van het derde leerjaar eens De Heksen van Roald Dahl voorgelezen. In het tweede leerjaar was er een gedichtenvoorstelling, waarbij iedereen een gedichtje vanbuiten moest leren en dit voorbrengen voor publiek en de jury. Vanaf dan was ik fan van gedichten. Als we naar de bibliotheek gingen, nam ik minstens één gedichtenboek mee. Op school werd een soort van boekenbeurs gehouden waar we telkens naartoe gingen. Toen ik 9 jaar was ontdekte ik daar de boeken van Geronimo Stilton. Doordat hij woorden op een leuke manier schreef las ik zijn boeken heel graag. Mijn boekenkast staat nog altijd vol met boeken van Stilton. Ik las toen (en nu nog altijd) niet graag dikke boeken, maar van de fantasia reeks van Geronimo Stilton heb ik alle boeken en heb ik ze ook allemaal gelezen.





Tijdsnood
Vanaf het middelbaar las ik nog amper boeken, ik had er geen tijd meer voor door mijn huiswerk en mijn hobby’s. Enkel als het moest voor een schoolopdracht las ik nog een boek. Dit waren boeken uit de boekenlijst die we kregen. Deze boeken stonden mij in het begin niet aan, ik las niet graag boeken zonder prentjes. Maar na mijn eerste boek dacht ik daar al anders over. Dat boek was Mara van Luc Descamps, ik heb het gekregen van mijn oma en ze zei me dat je helemaal opgaat in het verhaal waardoor de prentjes helemaal niet nodig zijn. En dat je, doordat er geen tekeningen in staan, zelf het personage kan fantaseren zoals jij dat wilt.  De opdrachten voor school waarbij we voor de klas ons boek moesten voorstellen, vond ik niet leuk. Daarentegen de opdrachten waarbij we het boek op een creatieve manier moesten verwerken deed ik veel liever.


Vandaag de dag
Tijdens het schooljaar heb ik nu helemaal geen tijd meer om boeken te lezen. Ik lees alleen nog boeken voor schoolopdrachten. Tenzij ik ziek ben dan heb ik vaak niets anders te doen en dan lees ik soms wel eens een boek. Deze vakantie gingen we op reis, maar moesten daarvoor lang op het vliegtuig zitten en ook veel uren op een bus doorbrengen dus stelde mijn mama voor om boeken te gaan halen in de bibliotheek. Zij heeft mij toen geholpen bij het kiezen en uiteindelijk was het boek zo spannend dat ik, tijdens de 8 uur dat we op de bus zaten, het hele boek heb uitgelezen.

Literaire smaak
Ik lees graag verhalen over liefde, vriendschap, drama of avontuur. Thrillers zal ik niet snel lezen. Vroeger las ik graag fictie, Geronimo Stilton zat vol fictie. Mijn smaak is nu verandert, fictie vind ik helemaal niet leuk om te lezen. Nu lees ik liever een boek met een goed verhaal dan met allemaal gefantaseerde wezens.

Houding tegenover literatuur

Verbanden leggen
De genres die ik graag lees komen overeen met de films die ik graag zie. Ik kijk het liefst een romantische film, maar een avontuur of actie film zie ik ook wel eens graag. Thriller of horror kijk ik helemaal niet graag. Als er een film is van een boek zal ik eerder de film bekijken dan het boek. Zo heb ik If I stay, The fault in our stars en The hunger games allemaal eerst gezien en achteraf het boek gelezen van If I stay en Het weefgetouw in onze sterren.

Mijn verwachtingen
Ik ga eerder een sport doen of afspreken met mijn vriendinnen dan dat ik een boek zal lezen. De krant zal ik af en toe wel eens lezen als ik niets te doen heb of als ik op zoek moet naar een artikel voor school. Ik ga tijdens het schooljaar niet veel tijd hebben om boeken te lezen dus ga ik dit ook niet doen. Mijn schoolvakanties zijn vaak volgepropt met afspraakjes met vrienden dus van lezen komt niet veel in huis. Voor mijn leesportfolio ga ik wel een extra inspanning doen om de boeken te lezen.

Terugkoppeling aan test leesprofiel

Vergelijking met leesprofiel

Het leesprofiel dat ik uitkwam klopt helemaal met hoe ik mezelf zie als lezer. Ik lees inderdaad liever een goed verhaal waarin ik me kan inleven. In mijn leesprofiel staat ook dat ik niet graag dikke boeken lees wat volledig klopt. Overigens doe ik liever een creatieve opdracht dan een analyse over alle verhaalaspecten van het boek. Lezen is voor mij geen dagelijkse bezigheid, omwille van mijn huiswerk en mijn hobby's, zeker fictie lees ik niet graag. Ik lees uiteraard alleen boeken in mijn moedertaal tenzij het moet voor school natuurlijk. Alle dingen die in mijn leesprofiel staan over mijn leesgedragkloppen. Mijn leesgedrag is dus perfect beschreven in mijn leesprofiel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten